In Nederland en naar Madrid

Amerika, week 40: 8 - 14 april 2007

bij trekkershut in de Delftse HoutBijna de hele week zijn we in Nederland. Het is er prachtig lenteweer en we genieten er erg van de groene natuur.

Eerste paasdag 8 april gaan we naar onze eigen kerk. Daar zien we natuurlijk veel bekenden. Hier blijkt ook dat veel meer mensen meelezen met onze website dan we dachten. Erg fijn om zo onder bekenden te zijn. Tweede paasdag gaan we op familiebezoek.

De rest van de week zijn we vooral bezig met het voorbereiden van ons vertrek en het afhandelen van wat administratieve zaken. De laatste twee nachten brengen we door in een trekkershut op camping de Delftse Hout zodat we het huis weer schoon kunnen opleveren. Vanaf deze camping vertrokken we in juli 2006 ook voor het eerste deel van onze reis, de fietstocht naar Rome.

Zaterdag 14 april Vertrek naar Madrid

De meeste kampeerders slapen nog, als wij met roltas en rugzak de camping verlaten. De reis is vertrouwd: met de bus naar het station, dan met de trein naar Schiphol. We zijn mooi op tijd, en nu we geen fietsen bij ons hebben gaat het inchecken ook lekker makkelijk. Lastig is wel dat we vanwege nieuwe veiligheidsregels geen vloeistof mee mogen nemen in de handbagage – maar lege flesjes mogen wel mee, en die kunnen we na de controle bijvullen met water – dat mag wel. Verder hebben we ook een eigen ‘pretpakket’ mee met koek en fruit, want op korte Europese vluchten wordt er geen eten en drinken meer geserveerd aan boord. Litty en Johan krijgen nota bene wel allebei een suikerlolly in de vorm van een vliegtuig, wat leuk!

mini-MadridWe hebben een mooie vlucht, als we Madrid naderen dalen we door een mooie wolkenlucht en zien dan het landschap – eerst lijkt het vlak, net Nederland, maar als we iets lager zijn zien we dat er soms flinke hoogteverschillen zijn met steile wanden. Je kunt ook goed huizen en auto’s zien, het lijkt wel Madurodam, vinden de kinderen, ze genieten van het uitzicht.

Voor Johan is Spanje een ‘nieuw’ land; Litty was er al eerder, op Tenerife bij Papa en Mama in de rugdrager.

Op het vliegveld van Madrid is het een eind lopen naar de bagageband. Als we daar zijn moeten we nog een tijd wachten voordat de band begint te draaien, maar dan hebben we ook snel onze bagage compleet en kunnen we op weg naar ons hotel. We gaan met de metro, twee keer overstappen – Madrid heeft veel verschillende metrolijnen.

Het hotel hadden we via internet gereserveerd, en de kinderen vreesden het ergste want we hebben vooral geselecteerd op beschikbaarheid en lokatie (in het centrum). Maar hun zorgen zijn ongegrond: het heet een ‘high tech’-hotel, en dat is het ook wel: op onze kamer hebben we een hometrainer (leuk, kunnen we toch nog fietsen!), een douchecabine met stoom en radio, en een computer met internetaansluiting!

Voor het eten lopen we een oriënterend rondje door de stad, wat een heerlijk ontspannen sfeer op straat, hier willen we wel een weekje blijven!