Fietsen door de Maas-delta

Europa, week 1: 9 – 15 juli 2006

Wat begon als een gedachtenspinsel (hoe zou het zijn als…), steeds concretere vormen kreeg (hoe, waarheen, wat moet er geregeld…) en met hulp van velen steeds verder werd uitgewerkt is nu dan toch echt begonnen: een jaartje weg op de fiets! Wat het zal worden, en hoe ver we zullen komen weet natuurlijk niemand, maar we hopen op veel nieuwe ervaringen en goede herinneringen. Hier het verslag van de eerste week, het vertrek uit Delft.

Zondag 9 juli: Naar de Delftse Hout, 4,2 km gefietst

Vrijdagmiddag was voor Johan de vakantie begonnen; Litty was vanaf dinsdag al vrij, maar toch konden we nog niet direct op reis want er moest nog veel geregeld worden. Zondag was het dan toch bijna zo ver. Aan het eind van de middag vertrokken we met fiets en veel bagage vanuit ons huis naar de camping in de Delftse Hout. We zetten onze twee nieuwe tenten op. Onze vorige tent had twee binnententjes. Nu hebben Litty en Johan samen een eigen tent, en Wim en Anneke een grotere tent met veel bagageruimte. Na het eten gingen we terug naar ons huis, om daar de finale te zien van het WK Voetbal. Met verlenging en strafschoppen duurde dat extra lang, dus had Anneke extra tijd om nog wat dingen te regelen. Italië heeft gewonnen – we gaan op weg naar het land van de wereldkampioen!

Maandag 10 juli: Delft

Na het ontbijt voor de laatste keer terug naar ons huis. De hele dag opruimen, inpakken en schoonmaken; en nog wat laatste spullen naar de opslag brengen. In een grote zeecontainer hebben we dozen vol boeken, speelgoed, kleding en ander spul opgeslagen. Terwijl Wim en Anneke de laatste zaken regelen, gaan Litty en Johan naar het zwembad op de camping.
Heel laat in de avond is het huis ‘schoon en leeg’.

Dinsdag 11 juli: Van Delft naar de Oude Maas, 58,5 km gefietst

bij stadspoort DelftVandaag gaan we dan toch echt weg. Alle vier een nieuwe lichtgele polo aan, met opdruk ”jaartjeweg op de fiets”. Een voorbijganger laten we een foto van ons vieren maken bij de Oostpoort – met onze fietsen blokkeren we zo aardig de weg maar gelukkig hebben de meeste mensen wel geduld voor ons als toeristen.

We fietsen een voor ons bekende route (zie info Maas- en Vestingroute), naar een camping aan de Oude Maas (bij Heerjansdam) waar we twee jaar terug ook waren. Toen was dat onze laatste stop van de fietsvakantie door Nederland. Vannacht zetten we alleen de grote tent op – als we wat bagage (in de fietskar en tenttas) buiten laten staan en de rest van de tassen opstapelen in de voortent, passen we alle vier in de binnentent – voor één nachtje zoals nu is dat wel zo makkelijk.

Woensdag 12 juli: Van de Oude Maas naar Woudrichem, 51,8 km gefietst

WoudrichemOntbijt aan het water, met zicht op passerende schepen. Wat lijkt een container klein als hij zo op een boot voorbijvaart, niet voor te stellen dat er zoveel spullen in passen.

Fietsen over smalle weggetjes en dijkjes, over veeroosters door schapen-weilanden. Die kijken ons nieuwsgierig aan, maar als Litty afstapt om er een te aaien, doet die toch gauw een paar stapjes opzij. In Woudrichem lopen we na het eten nog even naar de historische haven en over de vestingwallen.

Donderdag 13 juli: Van Woudrichem naar Lith, 50,0 km gefietst

Bij het ontbijt legt Anneke uit wat ze net in het routeboekje gelezen heeft over de strategische ligging van slot Loevestein, op een grenspunt van 3 provinciën. Een mes en een pollepel vormen Maas en Waal, en enkele portieverpakkingen verbeelden Woudrichem in Brabant, Gorinchem in Zuid-Holland en Loevestein in Gelderland. Johan versterkt de vesting Gorinchem met een extra kuipje margarine, Loevestein schakelt vreemde hulptroepen in (bij kuipje jam nu ook boter), en zo eindigt deze uitleg in een grote veldslag – nou denkt Litty, als we onderweg zó les krijgen, is topo best leuk.

Het voetveer bij Woudrichem is te klein voor onze fietsen met bagage en fietskar, dus het eerste water steken we met een brug over Later nog wel een paar pontjes – we passeren deze dagen heel wat Maas-varianten, zoals Nieuwe Maas, Oude Maas, Bergse Maas en Afgedamde Maas.

Deze derde fietsdag rijden we weer veel over dijken. ’s Middags pauze op terras van De Lachende Vis – dat doet denken aan De Lachende Koe, Litty’s favoriete smeerkaas-soort voor in de vakantie (we hebben dan vaak driehoekjes smeerkaas, omdat die ook buiten de koelkast een paar dagen goed blijven). Een ijsje, een kop thee en bidons met fris water moeten ons genoeg energie geven voor laatste stuk; helaas wel flink tegenwind.

Vrijdag 14 juli: rustdag in Lith

Na drie dagen fietsen een dag rust. Kleren wassen, boodschappen doen, zwemmen. Er staat veel stroming; Wim moet eerst de oranje bal en later de opblaasband redden, anders zouden die over de Maas naar Rotterdam gedreven zijn!

Ook de ‘papierkoffertjes’ komen uit de fietskar. Voor de kinderen hebben we een tasje mee, straks bedoeld voor schoolspullen maar nu gevuld met Donald Duck, leesboeken en puzzelboekjes. Litty maakt een eerste tekening in haar nieuwe schetsboek, van de tent waar ze met Johan in slaapt.

Zaterdag 15 juli: van Lith naar Afferden, 71,3 km gefietst

Hollandse dijkVeel tegenwind, en omdat we ook vandaag veel over dijken fietsen hebben we daar best last van (nu ja, vooral Anneke en Litty – Wim en Johan lijken zich er weinig van aan te trekken). Wim belooft een paar keer dat we na de volgende bocht de wind mee gaan krijgen maar helaas. We volgen de bordjes LF12 tot het pontje bij Cuijk:, vandaar een stuk LF3 en dan naar de beschreven route naar Rome. Vanaf het industriegebied bij Rotterdam fietsen we nu al enkele dagen door heel mooi natuurgebied langs de Maas. Het is erg warm (boven de 30 graden). Daarom stoppen we vaak even bij een schaduwplekje en drinken wat uit onze bidon.

’s Middags eten we kersen; Wim probeert de pitten zo ver mogelijk weg te spugen (hij haalt de overkant van de weg!); Litty zet een dekseltje een meter bij zich vandaan en probeert de pit daarin te spugen. Johan en Anneke doen mee, maar Litty wint overduidelijk: 3 pitten raak! Johan had 2 pitten raak, en Anneke slechts eentje.

Omdat we weer twee lange dagen willen fietsen, wilden we in een trekkershut overnachten (dat scheelt een hoop werk met tent opzetten). We bellen eerst de camping in Afferden waar we vorig jaar in de meivakantie waren, maar daar zit alles vol. Een tweede telefoontje heeft wel succes: daar is de trekkershut weliswaar vol, maar mogen we dan in een stacaravan. Handig hoor, dat het routeboekje ook allerlei campinginformatie bevat. Nadeel is natuurlijk wel dat we nu ook echt door moeten rijden tot de afgesproken camping. Het vooruitzicht dat we daar pannenkoeken gaan bakken geeft wel wat extra energie.

Het is een minicamping midden in het bos – de laatste 600 meter over een bospad van mul zand. We zijn best moe als we op de camping komen, maar als daar een grote trampoline blijkt te zijn, is alle moeheid verdwenen!

Heerlijk, eindelijk weer eens in een echt bed slapen, Litty en Johan genieten!