Familie Helder op Reis

de huisjes van Sjerp de VriesHuis en boot in Terherne

Twee weken samen vakantie in een huisje aan de Friese meren. Aan de steiger voor het huisje ligt een zeilboot, waarmee we zó weg kunnen varen de Friese meren op. Heerlijk! Als het een paar dagen slecht weer is, met veel regen en storm, blijven we binnen om te kaarten, we wandelen een eindje of we gaan met de bus naar Joure.

Vrijdag 8 augustus: aankomst in Terherne

Aan het eind van de middag zijn we alle vier in ons huisje. Geen overdreven luxe, maar goed ruim met twee slaapkamers en een schitterend uitzicht. De supermarkt uit het dorp bezorgt een doos vol boodschappen, en er zijn nog wat restjes uit de picknicktas - daarmee bereiden we onze eerste avondmaaltijd hier.botsballon
Na het eten lopen we naar 'onze' zeilboot, om de inventaris te controleren. Zo leren de kinderen meteen wat nieuwe woorden. We hebben een anker, een schaar, een hoosvat, een fok en een stormfok - maar het leukst vindt Johan de twee blauwe stootwillen, die hij direct omdoopt tot 'botsballonnen'. Ook is er een hoorn aan boord om signalen mee te geven: vier korte stoten betekent "ik kan niet manoeuvreren", dat moeten we maar goed onthouden!

op luchtbeddenZaterdag 9 augustus: eerste zeiltochtjes

Bootschoenen aan, touwtjes aan de bril - zo stappen we na het ontbijt aan boord voor een eerste zeiltochtje.
Tussen de middag eten we brood lekker buiten bij ons eigen huisje. 's Middags gaan we weer het water op, en dan kunnen we aan het eind van de dag nog weer genieten bij het huisje. We hebben een luchtbed opgeblazen en onze paarse krokodil, zo hebben we 'luie ligplaatsen' in de zon.

grote keverAls Wim en Anneke 's avonds naar bed gaan, horen ze vreemd geritsel in de kamer: er loopt een grote zwarte kever over de vloer. Zulke kevers waren ook op de camping in Schokland - op zich doen ze niets, maar ze maken een een hoop herrie. Deze kever is zeker meegekomen in de fietskar, en nu bezig zijn nieuwe omgeving te verkennen.

Zondag 10 augustus: rondwandeling Terherne

boek van de KameleonDe dag begint met regen. We blijven lekker in ons huisje, en gaan samen bridgen. Boerenbridge spelen we al langer samen, maar deze zomer wilden Litty en Johan ook écht bridgen leren. Daar zijn ze afgelopen week in de tent al flink mee bezig geweest, en nu met ons vieren kunnen we het helemaal volgens de regels doen. Zo is het geen straf om een ochtend binnen te zitten.
's Middags is het wel iets beter, en we zien nu enkele andere bootjes die het water op gaan. Die gaan flink schuin, en wij vinden het eigenlijk te hard waaien om zelf het water op te gaan. We willen toch wel even naar buiten, en bedenken dan een rondwandeling naar het dorp. Terherne staat bekend als het Kameleon-dorp, we lopen langs het museum, en zien ook enkele mooie huizen in Kameleon-stijl. We kijken wat rond bij een verkoophal voor zeil- en motorschepen - vreemd gevoel, dat je hier zomaar binnen kunt wandelen om een boot te kopen!

Maandag 11 augustus: zeilen, kaarten, zeilenschipper Littyschipper Johan

Vandaag weer een onverwacht mooie dag. Weliswaar begint het met regen, dus na het ontbijt eerst een rondje bridgen. Om een uur of 11 wordt het droog, en besluiten we op pad te gaan. We moeten flink hozen, want er staat veel water in de boot. Dan kunnen we varen: dat gaat lekker schuin, wie de fokkeschoot vast heeft, kan lekker op de rand van de kuip zitten, dan gaat het heel spannend! Onderweg stoppen we een keer om een krentenbol te eten, en pas om 2 uur zijn we terug bij ons huisje.

Na het brood eten, gaan Wim en Anneke een stukje fietsen - Anneke op Litty's fiets, dat lukt net. We fietsen naar de brug bij het Snekermeer, om te kijken hoe het daar gaat: we zien dat alle boten de zeilen strijken, en op de motor onder de brug door gaan. Deze eerste week hebben wij geen buitenboordmotor op de boot - die willen we voor de tweede week wel erbij huren, dan kunnen we dan wat langere tochten maken.

In het huisje hebben Litty en Johan ondertussen een melig nieuw kaartspel ontwikkeld: Belgisch pesten. Wim en Anneke spelen even een spelletje mee, maar dan maken we ons klaar om weer te gaan zeilen. Deze middag zitten Litty en Johan allebei veel aan het roer. Natuurlijk moeten ze nog veel leren, maar ook bij Wim zelf gaat er wel eens iets mis: in een ondiep gedeelte zitten we ineens vast in de modder, en moet Wim de vaarboom gebruiken om de boot weer los te duwen. Het is goed zeilweer, en we blijven lekker lang op het water op daarvan te genieten. Pas kwart over 8 komen we terug in het haventje. Als besluit van deze mooie dag eten we ook nog zelfgebakken pannenkoeken!

Dinsdag 12 augustus: storm, wandeling naar Goingarijp

de klokkenstoel van GoingarijpDe dag begint weer nat, dat betekent na het ontbijt de kaarten schudden voor een partijtje bridge. Later op de dag wordt het wel droog, maar de wind neemt toe - voor ons te stormachtig om te zeilen. 's Middags gaan we dan maar een eindje wandelen. Wim heeft een pad ontdekt langs het water richting Goingarijp, een dorpje aan het Snekermeer. Daar is een klokkenstoel, en een halte van de bus terug naar Terherne. Voordat we op pad gaan, wil Johan eerst weten wat een klokkenstoel eigenlijk is. Als we een plaatje laten zien uit een VVV-folder, reageert hij "die hebben we in Rijswijk ook, daar hoef ik hier niet zo'n eind voor te gaan wandelen!". Als we eenmaal op stap zijn, wordt het wel een heel mooie wandeling, heerlijk worstelen tegen de harde wind. We lopen vlak langs het Snekermeer, waar witte koppen op de golven staan. We pauzeren even bij de brug, en lopen dan verder over een fietspad vlak langs de Goingarijpster Poelen. Hier zien we een enkel zeilbootje, met twee jongens die in een trapeze ver buiten boord hangen en dan nog moeite hebben om de boot recht te houden. Ziet er wel heel spannend uit zo! Vanuit Goingarijp gaan we met de bus weer terug.

op de schommel in de tuin van het museum in JoureWoensdag 13 augustus: museum Joure

Vandaag wordt het zeker geen zeilen voor ons, er is flinke storm voorspeld. Dus maken we er een museumdagje van: met de bus naar Joure, en daar naar het museum van Douwe Egberts. Dat is verrassend leuk, met als extra attractie deze zomer een netwerk van schommels in de tuin. 's Morgens was het nog nat, en hielden we onze pauze in het thee- en koffiehuis van het museum (met echte Friese oranjekoek!), maar tussen de middag kunnen we heerlijk in de museumtuin buiten brood eten en schommelen! We leren hier dat Joure een 'vlecke' is: geen stad, maar te groot voor een dorp. Meest bijzondere in het museum is denk ik wel de automatische theezakjesmachine, maar er zijn ook opgezette vogels, er is een klokkenmakerij, een bakkerij, een drukkerij en een geelgieterij (waar onder andere scheepsbeslag gemaakt werd, dat herkennen we wel nu we al enkele dagen gezeild hebben). Bij de uitgang krijgen we notabene als aandenken twee doosjes thee (Pickwick, ook Douwe Egberts), en Litty en Johan allebei een zuurstok (als beloning voor goed opgeloste speurtocht). We doen inkopen op de markt van Joure: gewoon groente en fruit, maar ook Friese specialiteiten zoals vers roggebrood, sûkerlatten en droge worst. Op de terugweg zien we vanuit de bus nog een soort ooievaarsdorp, met een aantal nesten en een grote groep ooievaars.

schipper WimDonderdag 14 augustus: lange zeildag op de poelen

's Morgens is de wind heel vlagerig, en af en toe vallen er druppen. We blijven nog even bij het huisje - mooie gelegenheid om weer een was te doen. Tegen de middag gaan we toch met de boot weg. Eerst natuurlijk hozen, en ook het zeil reven, zoals we ook bij andere boten gezien hebben. We zetten ook de stormfok op, zo hebben we veel minder zeiloppervlak en zijn we beter voorbereid op de soms toch nog wel harde wind. Na al deze voorbereidingen is het al bijna 1 uur als we echt het haventje uitzeilen, maar alle moeite is niet voor niets. Het zeilen gaat reuze goed, het is ook helemaal niet koud op het water. We leggen een paar keer ergens aan, een keer om te lunchen en nog een keer voor een kortere pauze. Het wordt ook weer avontuur, want we lopen een keer vast aan de grond, maar eigenlijk gaat het heel goed. We hebben dan ook helemaal geen zin om terug te gaan, blijven lekker lang zeilen maar tegen de avond valt de wind weg, en dan duurt het dus nog wat langer om terug te keren. Pas om 8 uur 's avonds zijn we terug, een schitterende zeildag.

brug naar het SnekermeerVrijdag 15 augustus: zeilen onder de brug door naar Goingarijpster poelen

Voor de tweede week hebben we een buitenboordmotor gehuurd bij onze zeilboot. Dan kunnen we onder de brug door, en kunnen we ook bij wegvallende wind aan het eind van de dag in redelijk tempo terugvaren naar het huisje. De beheerder heeft uitleg gegeven, en we hebben een blaadje met instructies, maar het is toch wel even wennen. Bij een steigertje leggen we aan, we laten de zeilen zakken en proberen dan om op de motor weg te varen en weer aan te leggen. Na een eerste mislukte poging, krijgen we door hoe het moet, en dan durven we richting brug te varen. Toch wel een beetje spannend, we zijn blij als we aan de andere kant zijn - nog maar even niet aan denken dat we aan het eind van de dag ook weer terug moeten.

Het eerste deel van het Snekermeer bestaat uit de zogenaamde Goingarijpster poelen, daar zeilen we vandaag. Vanaf het water zien we de blauwe daken van de nieuwbouwwoningen, waar we eerder deze week naar toe gewandeld waren. Op de boot oefenen we ook met knopen leggen: achtknoop, paalsteek, mastworp.

zwemmen bij de bootZaterdag 16 augustus: zeilen, zonnen, zwemmen

De weersverwachting voor vandaag is goed, eindelijk een dag mooi zomerweer. Na het ontbijt pakken we de picknicktas weer in, en gaan we naar de boot. We zeilen richting Snekermeer, maar na vele dagen storm en harde wind is er nu eigenlijk te wéinig wind om lekker te zeilen. We maken er dan maar een zonnig luierdagje van op, aan en in het water. Lekker zonnen op het voordek, of gezellig liedjes zingen in de kuip. Vooral 'Rosanne' (van Nick en Simon) en 'Kom pak je lasso maar' (herinnering aan het DES-weekend van eind juli) worden eindeloos herhaald, en natuurlijk horen we 'Er waait een wind...' van Johans afscheidsmusical Windkracht Acht. We zeilen wat rond over de poelen rond Terherne, ook een stukje richting Akkrum, en leggen diverse malen ergens aan om te pauzeren. Rond half 5 zijn we terug bij het huisje, waar we nog even lekker buiten kunnen zitten.

het skûtsje van JoureZondag 17 augustus: zeilen naar Sneek

Als we net klaar zijn met ontbijten, staan er twee Belgische meisjes voor de deur van ons huisje: zij bivakkeren dit weekend met een groep scouts op een eilandje, en zoeken vanochtend voor een opdrachtenspel twee mensen die het Nederlandse volkslied willen zingen. Het zou niet lang duren, en dan willen Wim, Litty en Johan wel mee. Met een roeibootje worden ze naar het kamp gebracht, waar ze de opdracht vervullen. Als beloning krijgen ze enkele overgebleven chipszakken mee, en na nog wat kletsen worden ze teruggeroeid naar ons huisje. Daar heeft Anneke inmiddels de picknicktas voorbereid. Het was best fris op het water, dus nemen we nog een extra trui mee, en dan gaan we naar onze boot. We zeilen langs het eiland waar de Belgen nog bezig zijn met hun kamp, en dat we voortaan het 'chips-eiland' noemen, en gaan dan op weg naar het Snekermeer. We zijn nog net op tijd voor de laatste keer dat de brug 's morgens open gaat - vanaf 12 uur heeft de brugwachter middagpauze. Dit keer blijven we niet op de poelen, maar gaan we naar het grote meer. Wát een gezellige drukte met zeilbootjes! Johan mag aan het roer, en zeilt het hele meer dwars over. Af en toe wat aanwijzingen (en ingrijpen) van Wim om andere boten te ontwijken, maar het gaat best goed. We zien ook enkele hele mooie boten, en het skûtsje van Joure. Langs de starttoren, die gebruikt wordt bij de vele zeilwedstrijden hier, en door een stukje brede vaarroute met ook op zondag best veel beroepsvaart, zeilen we naar een brede sloot richting Sneek. bordje bij
een aanlegplaats van Marrekrite
Hier stoppen we eerst bij een aanlegplekje van Marrekrite (zie website). Als we aankomen, zien we anderen rondom een 'wilde' appelboom appels rapen, en dan wil Johan ook wel even zoeken - lekker om appelmoes van te maken! Wim gaat er zelfs even zwemmen, en dan overleggen we wat te doen.

Nu we hier eenmaal zijn, willen we wel proberen naar Sneek door te zeilen - wie weet hoe het weer de komende dagen wordt, en of we nog zo'n kans krijgen. De route is simpel: een lange brede sloot volgen, die gaandeweg wat smaller en drukker wordt, en er komt ook meer bebouwing langs de kant. Aan de rand van Sneek stoppen we bij een passantenhaven, waar je tot 6 uur gratis kunt aanleggen. Er is een mooi toiletgebouw - prima verzorgd allemaal.

bij de waterpoort in SneekHet is tegen half 4 als we het centrum van Sneek binnen wandelen. Natuurlijk willen we naar de waterpoort, en dan genieten we op een pleintje van een lekker ijsje. Ze hebben vele smaken, ook Fries suikerbrood-ijs, dat kiest Anneke (natuurlijk) - best wel lekker, en in elk geval heel bijzonder. De terugweg door de sloot gaat tegen de wind in, dat doen we op de motor. Bij het Snekermeer hijsen we de zeilen weer, en dan mag Litty aan het roer. Op het stuk achter het starteiland zitten we in de luwte, daar worden we zelfs ingehaald door een groep eenden (die wellicht hopen op een restje lunchpakket), maar op het grote meer krijgen we meer vaart. Het is nu wel veel rustiger dan eerder op de middag. Rond half 7 passeren we de brug, en zijn we weer op bekend terrein. Omdat de wind steeds zwakker wordt, besluiten we om op de motor verder te gaan. Als we de huisjes van Terherne al in zicht hebben, slaat opeens de motor af: de tank is leeg! We hebben wel extra benzine bij ons, maar het lijkt handiger om dit laatste stukje gewoon weer even te zeilen - midden op de plas hijsen we het grootzeil (dat kunnen we inmiddels best snel en handig), en zo komen we rond half 8 zeilend het haventje binnen. Tijdens het avondeten zien we de lucht steeds donkerder worden - even later steekt er een flinke storm op, met felle regen. Wat hebben wij geboft vandaag!

dorpsstraat in AkkrumMaandag 18 augustus: zeilen naar Akkrum

De dag begint met regen, maar om 11 uur breekt de zon door. Het weer is niet stabiel genoeg voor een lange zeiltocht, maar nu het even goed is, willen we daar wel van profiteren. Dan combineren we het zeilen met praktische zaken als boodschappen doen: we besluiten om naar Akkrum te zeilen, een dorpje in de buurt, en daar boodschappen te gaan doen. Anneke is vorige week met de bus door Akkrum gekomen, en het zag er gezellig uit - daar vinden we vast wel wat winkels. Vanaf de poelen bij Terherne loopt een lang kanaal rechtstreeks naar Akkrum - Johan zeilt het hele stuk, rustig met halve wind. Ook hier is een mooie passantenhaven, waar we de boot kunnen aanleggen terwijl wij gaan 'passagieren'. Bij een picknickbank aan de kade eten we eerst een paar boterhammen, en dan lopen we het dorpje in. Het is inmiddels weer begonnen met regenen, dus zodra we een winkel zien, gaan we naar binnen. Zo kijken we bij een kantoorboekhandel (met Friese ansichtkaarten), een schoenenzaak (waar Litty leuke schoenen ziet in de uitverkoop, precies haar maat) en bij de VVV (waar ze niet alleen route-kaarten hebben voor wandelaars, fietsers en zeilers maar zelfs een speciale ijs-kaart voor schaatsers). Tussen de druppen door hebben we ook nog wel gelegenheid om van het plaatsje zelf te genieten, een rustig dorpje met enkele mooie gebouwen. pot speculoos-pastaDe kerkdeur staat open, dus nemen we ook daar een kijkje: een mooi rustig interieur. We steunen het orgelfonds (en onze maag) met de aankoop van een doosje pepermunt, en snuffelen dan nog wat bij een boekenmarkt in de hal van de kerk. Met alle aankopen op zak, lopen we verder de dorpsstraat door, en eindigen bij een supermarkt. Hier doen we de noodzakelijke boodschappen (plus nog wat extra's zoals een pot speculaas-pasta), en dan lopen we terug naar de haven. Op de terugweg krijgen we wel nog even een lichte bui, maar we komen tevreden en toch niet al te nat terug in ons huisje.

in het zwembad van JoureDinsdag 19 augustus: naar het zwembad in Joure

Voor vandaag is een slechte dag voorspeld. Na het museumbezoek van vorige week, staat er nu een ander soort uitje op de agenda: we gaan naar het zwembad in Joure. Het is een subtropisch zwembad, met golfslag, bubbelbad en glijbanen. Niet typisch Fries, maar wel zomers, getuige ook hun reclamekreet: "het is altijd zomer in Joure". Er is ook een buitenbad, daar hebben we niet echt gezwommen maar Wim en Anneke hebben wel twee keer een tijd buiten in de zon gezeten (tussendoor wel weer naar binnen, want er kwamen ook flinke buien vandaag). Het is niet al te druk, want in Friesland zijn de scholen al lang weer begonnen; er zijn voornamelijk 'buitenlandse' toeristen zoals wij, alleen in het peuterbadje wordt veel Fries gesproken.

Woensdag 20 augustus: zeilen in de regen

We willen weer zeilen, dus kijken we goed naar buiten of we al andere boten zien gaan. Ja hoor, dan willen wij ook, dus we gaan op pad. Als we bij een steigertje willen aanleggen, blijken de bomen toch te ver uit te steken over het water - onze mast komt tussen de takken, en we horen en zien flink wat bladeren naar beneden vallen. Snel doorvaren maar, en een ander aanlegplekje zoeken. Later blijkt dat bij deze actie ons windvaantje verloren is gegaan - we gaan nog terug om te zoeken, maar tevergeefs.

pauze op een steigertje van Marrekritedreigende luchtzeilen in de regenOmdat er buien dreigen, blijven we op de poelen rond het huisje. Toch worden we nog verrast door een enorme regenbui. Wim en Anneke proberen rustig door te zeilen, terwijl Litty en Johan schuilen onder de buiskap. Als het weer droog is, valt het allemaal toch weer mee: we zijn zelf niet echt nat geworden, en het is ook niet koud. Al met al geen zonnig tochtje vandaag, wel weer een hoop avontuur.

op de waterfietsEenmaal terug bij het huisje, bedenkt Wim nog een extra avontuur: we gaan een stukje waterfietsen. Die horen ook bij de huisjes, maar daar zijn wij tot nu toe niet aan toe gekomen. Het is een bijzonder model, en bij het opstappen moet je wel opletten dat je niet meteen in het water plonst, maar dan kan de pret beginnen. Om beurten in wisselende tweetallen op de fiets, in het water rondom de huisjes. Wim en Johan fietsen zelfs naar een eilandje toe!

de boot optuigenDonderdag 21 augustus: laatste zeildag

Onze laatste zeildag - daar maken we weer iets moois van. Het waait best flink, en als we gijpen komt het zeil met een flinke klap naar de andere kant. Ook weer lekker spannend op de rand van de boot zitten, en dan lekker schuin varen! Later wordt het weer wat rustiger. Als we langs een eilandje varen, stelt Litty voor "zal ik er omheen varen?" - dat wordt een goede oefening. De eerste keer valt nog niet mee, steeds komt de wind van een andere kant, je moet opletten wat je moet doen, afvallen of oploeven, gijpen of overstag, maar een tweede rondje lukt al veel beter. Dan wil Johan ook eens proberen: hij heeft natuurlijk goed opgelet hoe het bij Litty ging, maar als je dan zelf aan het roer zit, valt het nog niet mee. Maar het lukt toch aardig, en zo sluiten we met een voldaan gevoel deze twee zeilweken af. Terug naar het haventje, en voor de laatste keer de zeilen strijken, en de boot schoon en opgeruimd achterlaten. We melden het verlies van het vaantje en leveren de tank met overgebleven benzine in bij de beheerder. Deze laatste avond gaan we uit eten in een eetcafé in het dorp - we zijn niet de enigen die op dat idee gekomen zijn, het is er aardig druk maar het is niet erg om even te wachten. Als toetje nog een ijsje, en dan lopen we langs de jachthaven voor de laatste maal terug naar ons huisje.

klaar voor vertrekVrijdag 22 augustus: vertrek uit Terherne

Vroeg op: om 7 uur gaat de wekker. Fietstassen inpakken, en dan nog rustig samen ontbijten. Om 9 uur fietsen Wim, Litty en Johan weg, richting Harlingen. Anneke kan dan haar eigen tas inpakken, en het huisje schoon en netjes achterlaten. Om 10 uur levert Anneke de sleutel in, en dan reist ze met bus en trein terug naar huis. Als Wim 's middags belt vanaf de boot naar Vlieland, is Anneke alweer terug in Delft... Voor de fietsers zijn er dan nog heel wat kilometers te gaan!