Familie Helder op Reis

klaar voor vertrekHeen door de polder

Wim, Litty en Johan gaan op de fiets vanuit Delft naar het vakantiehuisje in Friesland. Voor de heenweg kiezen we een route dwars door Flevoland en de Noordoostpolder. Volgens de routeplanner is het ruim 200 kilometer, dat moet makkelijk lukken in een week. Er gaat één tent mee, de grote van Wim en Anneke, daar passen we met ons drieën best in al wordt het met de bagage erbij wel een beetje krap.

Een week tevoren gingen we proefkamperen op het Scoutingterrein Staelduinse Bos, en tot Litty's ergernis zelfs een keer proef-proefkamperen (tent opzetten in het park) - toen was het heerlijk zomerweer, maar deze week hebben we helaas veel wind en regen.

vogels bij de VlietlandenVrijdag 1 augustus: vertrek uit Delft (21,04 km gefietst)

Litty en Johan hebben al een tijdje vakantie, en hebben gisteren al veel spullen ingepakt, maar Wim was druk met werk en moet vandaag nog veel voorbereiden. 's Middags om kwart voor vier rijden we dan eindelijk weg. De kinderen hebben allebei een stuurtas, een fietstas met kleren en een fietstas met slaapspullen (matje, slaapzak, toilettas ed); Johan daarbij een tas met speeltjes (ballen en boekjes) en Litty een tas met picknickspullen. Wim heeft zijn stuurtas, twee tassen voor en twee tassen achter, en daarbij nog de fietskar, gevuld met tent, kookspullen en fietsgereedschap.

De eerste dag rijden we niet ver, tot de camping in recreatiegebied Vlietland bij Leidschendam. Slechts 21 kilometer, met de wind mee, "een makkie", zegt Wim. Onderweg stoppen we al bij Voorburg om eten in te kopen voordat de winkels sluiten en bij de sluisjes in Leidschendam om een appel te eten. Dan nog een stop bij een vogelobservatiehut aan de Starrevaartplas waar we vooral veel aalscholvers zien. De camping is vrij vol, maar we vinden een goed plekje tussen andere trekkerstenten. Om 10 uur tanden poetsen en naar bed.

op een smal fietspaadjeZaterdag 2 augustus: fietsen naar Baambrugge (79,64 km)

Litty fotografeert ooievaarsHet schiet niet op vandaag, maar het is wel een hele mooie route door een groen waterrijk stuk Holland. We rijden een eindje langs een smal fietspad dat met een klaphekje is afgesloten. De koeienvlaaien verraden dat de koeien ook vaak op het fietspad staan maar wij zien geen koe op het pad; wel zien we een koe in een sloot staan, hoe komt die er ooit weer uit?

Onderweg een paar keer stoppen voor een mooie molen of een groep ooievaars. We rijden enkele stukjes langs knooppuntenroutes. Omdat we op de grens van Noord Holland en Utrecht rijden wisselen we enkele keren van knooppuntensysteem. Ook volgen we een deel van de LF2. Tegen de avond bellen we Anneke op: kun jij een camping voor ons zoeken aan de noordkant van de Vinkeveense plassen? Bed&Breakfast kan ook, want het is nat maar het wordt toch een camping, bij Baambrugge. Het was een heel landelijke route vandaag, we kwamen eigenlijk geen winkels tegen en eten 's avonds dan maar soep en nog wat restjes uit de picknicktas. 's Avonds regent het weer.

MuiderslotZondag 3 augustus: fietsen naar Lelystad (60,38 km)

De dag begint zonnig maar we zijn nog niet lang op weg als de regenwolken zich weer aandienen. Bij Weesp houden we onder een viaduct een schuil- en koffiepauze. Als het weer droog is rijden we verder, langs de prachtige Weespermolen. Vervolgens langs het vestingstadje Muiden en het Muiderslot, en dan naar Muiderberg, de Flevopolder in. Direct aan de overkant, bij het Almeerderzand, zitten we "droog onder de douche", te schuilen onder de overkapping van een toiletgebouwtje, vanwaar we Anneke bellen om een volgende camping te zoeken. Maar Anneke is bij een verjaarsfeest aan de Kralingse Plas, en kan niet helpen. De polder blijkt verrassend mooie fietspaden te hebben door bosrijk gebied. Bij Almere maken Litty en Johan allebei een asfaltschuiver: in een bocht gaan ze samen onderuit, en liggen dan gierend van de lach op het asfalt. Wim reed 'voor in het peleton', daar ging niets mis.

Bij Lelystad vinden we een camping. Onderweg zijn we dan al gestopt bij het bezoekerscentrum van de Oostvaardersplassen. Terwijl Litty en Johan bij de fietsen blijven, loopt Wim een pad in naar een vogelobservatiehut. Hij ziet "wel duizend paarden". Onderweg hebben we weer niet veel boodschappen kunnen doen, maar gelukkig heeft deze camping een 'bezorgservice': we kunnen bij een snackbar iets bestellen en dan wordt de maaltijd door de campingbeheerder met een soort golfkarretje bij de tent gebracht.

KonikpaardenMaandag 4 augustus: Oostvaardersplassen
(12,31 km fietsen, 5 km wandelen)

Voor het ontbijt is er weer een andere bezorgservice, met lekkere verse broodjes. Later gaat Wim op de fiets naar een supermarkt om wat voorraden aan te vullen, dan kunnen we vanavond ook weer zelf eten koken. De Oostvaardersplassen zijn natuurlijk een schitterend natuurgebied, en daar willen we vandaag goed van genieten, maar ook vandaag werkt het weer niet echt mee. Toch maar op pad, een fietstocht naar het bezoekerscentrum. Helaas is het bezoekerscentrum op maandag gesloten. We zien ook nu weer heel veel paarden en herten staan. Het is wel ver weg maar met de grote verrekijker van de observatiehut "de zeearend" kun je ze toch wel goed zien. Het is trouwens opvallend dat we bijna de enige bezoekers zijn bij deze hut. Achter het observatiescherm bij het bezoekerscentrum kunnen we de lepelaars die hier hun vaste plek lijken te hebben goed observeren.

op de camping in LelystadDinsdag 5 augustus: extra dag in de Flevopolder

Vannacht heeft het geregend maar in de zon droogt de tent snel op. Na de rustige dag gisteren, willen we vandaag weer verder fietsen. Dus na het ontbijt tent afbreken, en alles in de fietstassen. Terwijl Wim nog bezig is om de fietskar te laden, gaat Johan even schommelen. Hij heeft ook de bal bij zich en om het spannender te maken verzint hij een spelletje waarbij hij al schommelend de bal opgooit. Dat wordt te moeilijk: Johan raakt uit evenwicht, kukelt op de grond en komt ongelukkig terecht. Zijn pols doet zeer, zo kan hij niet fietsen. Voor de zekerheid toch ook maar even bij een dokter langs: gelukkig is het niet echt ernstig, maar hij moet wel een dagje rustig aan doen. Vooruit dus maar, toch nog een dagje langer in de Flevopolder. Alleen wel jammer dat de tent al helemaal was afgebroken en ingepakt..... Als de tent weer staat, wordt het verder een rustig dagje. We gaan naar het meer om te zonnen en te voetballen want het is best aardig weer. Ondanks de algen besluit Wim toch maar te gaan zwemmen want dit is eigenlijk de eerste gelegenheid deze vakantie.

poldermonument Woensdag 6 augustus: fietsen naar Schokland (43,50 km)

Fietsen door de Noordoostpolder, dat voldoet aan alle verwachtingen die je ervan kunt hebben: eindeloze velden, lange, kaarsrechte wegen, en natuurlijk tegenwind.
We rijden naar een kleine camping aan de rand van het voormalige eiland Schokland. De gelukkige mol, heet de camping maar de kinderen noemen dat al gauw de verzopen mol, want er staan grote plassen op het veld. De camping is erg rustig, dus we hebben alle gelegenheid om een min of meer droog plekje uit te kiezen.

Litty en Johan demonstreren de Schokker dansDonderdag 7 augustus: werelderfgoed Schokland
(43,50 km gefietst)

Schokland was een eiland in de Zuiderzee, en is nu nog steeds een verhoging in het landschap. Het is een werelderfgoed, 'net als de piramides in Egypte', al is het daarmee natuurlijk niet echt te vergelijken. Maar het is wel heel bijzonder, en zeker de moeite waard om een dagje rond te kijken. Toch zijn er niet veel andere bezoekers, maar dat komt misschien ook door het weer. We gaan eerst naar het museum. Daar ontlopen we de eerste bui en bekijken het buitengedeelte als het droog is. Gelukkig is er ook een binnenmuseum! Litty en Johan hebben veel lol bij het aanleren van de 'Schokker dans', de manier waarop mensen elkaar op de smalle dijkjes van Schokland konden passeren.

Er loopt een fietsroute om Schokland heen. Wim wil die wel graag fietsen maar de regen wint het van de plannen. We gaan nog wel naar de vuurtoren waar we in een schuilhuisje eten. Vlakbij zien we een buizerd rondvliegen en neerstrijken op een paal. Als het even droog lijkt, fietsen we richting camping. Dan barst er weer een vreselijke bui los. We kunnen kiezen of de afslag naar het natuurcentrum of direct door naar de camping. We kiezen het natuurcentrum maar dat blijkt verder weg dan gedacht zodat we er druipend van de regen aankomen. Omdat het blijft stromen van de regen laten we het openluchtgedeelte met onder andere een gesteentetuin maar voor wat het is.

springpret op de trampolineVrijdag 8 augustus: fietsen naar Terherne

We hebben vroeg de wekker gezet, maar als alles eenmaal is ingepakt, besluiten we toch nog even een bui af te wachten voordat we vertrekken. Het is al bijna 12 uur als we uiteindelijk wegrijden. Afscheid van de campingtrampoline, afscheid van de polders: vandaag rijden we het 'oude land' weer in, maar eerst nog langs Emmeloord dat we al van ver kunnen zien liggen. Wim begint al fietsend de Zuiderzeeballade te zingen: "en aan de horizon, leit Emmeloord".
Luister zelf:

We zien nergens een bord "Wolkom yn Fryslân", maar bij Lemmer zijn we toch echt de polder uit. Bij een bakker stoppen we voor een broodje, daar krijgen we ook Friese dúmkes, koekjes met anijssmaak, mmmm lékker! Voor mee in de fietstas kopen we ook nog een heerlijk vers suikerbrood.

Dan is het nog een eind tegen de wind in, verder naar het noordoosten. In de polder kon je gewoon een rechte weg volgen maar in Friesland met al zijn kleine dorpjes rijden we langs een knooppuntennetwerk, dat is wel makkelijk.
Wolkom in FryslanOm 4 uur 's middags belt Anneke op: zij is vandaag met de trein vanuit Delft vertrokken, en heeft net in Terherne de sleutel van het vakantiehuisje opgehaald. De anderen zijn dan in de buurt van Joure: nog een uurtje fietsen, dan kunnen we gezamenlijk aan de Friesland-weken beginnen!